dinsdag 19 januari 2010

Sociale bibliotheekcatalogi

Voor het bekijken van een aantal pagina's is onze computer op het werk blijkbaar te traag, want verder van een zandlopertje kwam ik niet (en dit op verschillende links).
Wat wel lukte was het aanmelden op zoeken.bibliotheek.be. Dit is wel eenvoudig te gebruiken site om lijstjes te maken en ook bruikbaar zonder al te veel informaticakennis. In de eerste plaats zouden wij moeten beschikken over een online-catalogus om dan eventueel een aantal web 2.0 toepassingen te kunnen realiseren. Ik denk dat er heel wat expertise nodig is om al deze dingen goed te realiseren en te blijven onderhouden en vernieuwen. Met onze huidige personeelsbezetting zijn deze nieuwigheden bijna niet te realiseren, buiten enkele eenvoudige dingen zoals google docs, een facebook-pagina, ...
En wat de belangrijkste trends betreft denk ik dat de dienstverlening voor mij wel een van de belangrijkste trends is. Voor onze eigen bibliotheek zou dit een hele stap vooruit betekenen moesten mensen zelf kunnen verlengen, reserveren, ...

1 opmerking:

  1. Is inderdaad wel straf dat jullie geen online catalogus hebben. Weten jullie ook hoe dat zo gekomen is? Alleszins, als jullie op de hoogte zijn/blijven van de huidige trends, vind ik dat al een heel goed begin!

    BeantwoordenVerwijderen